Pages

Wednesday, August 25, 2010

Apa yang Allah taqdirkan adalah yang terbaik untuk kita

Kumerenung sendirian..setiap yang ditaqdirkan untuk kita, hakikatnya ada hikmah di sebaliknya. Satu contoh yang jelas. Waktu kudapat interview untuk biasiswa PhD di Putrajaya bulan 5, waktu itu abah dalam wad. Hatiku berat untuk meninggalkan abah. Tapi, abah kata..pergilah interview, memang Arwah Ummi mengharapkan anak-anak abah & arwah ummi terus berjihad di medan ilmu hingga kepada tahap tertinggi. Selepas interview, abah tanya perkembangan..apa yang disoal. Jelas kulihat, kegembiraan di wajah abah.
Kemudian, kuberjaya dapat tawaran belajar, hati masih berbelah bahagi nak terima ataupun tidak.. pernah kutanya abah.. abah kata, "pasal apa nak tolak pulak, dah dapat. Apa yang Allah taqdirkan tu adalah yang terbaik untuk kita". Kuberfikir juga... jika tak sambung belajar, setiap hari perlu ke pejabat dan bekerja. Tapi jika belajar..hanya 1 semester aje perlu attend kuliah..lepas tu banyak masa menulis..banyak masa dengan family dan jaga abah.
Tapi pakcikku berpandangan berbeza.. dia agak tidak setuju kuterima tawaran belajar tu. Tapi, kumasih berpegang kepada kata-kata abah. Dan, kutidak pernah membuat keputusan tanpa merujuk kepada suamiku dan abah. Terus-terang dalam hidup ini... banyak perkara besar dalam kehidupan ini yang kuambil selepas mendengar nasihat ibubapa dan suami.
Hikmah yang paling jelas, yang Allah taqdirkan kumenerima tawaran cuti melanjutkan pelajaran ...ada di depan mata. Dalam situasi abah sedang koma... dua anak abah, yang sulung dan adik bongsuku terpaksa kembali semula ke rumah masing-masing kerana cuti dah habis, terpaksa meneruskan kerja. Yang tinggal hanya anak-anak yang tidak terikat dengan kerja, diriku dan adikku...kami berdua dalam cuti belajar. Inilah hikmahnya yang abah sebut tempohari..."apa yang Allah taqdirkan tu adalah yang terbaik untuk kita.". Setiap hari berlalu... rutinku bangun dari tidur, sahur, bersiap ke hospital.. menunggu abah di hospital hingga petang dan kadang-kadang awal malam. Dalam pukul 6.30 - 7.00 petang Kutunggu adikku pula datang menjaga abah. Kubergilir dengan adikku ... dia ambil giliran malam sebab dia tidak ada anak kecil. Sambil menjaga abah, kuselang seli baca Al-Quran dan bahan-bahan studyku. Inilah hikmahnya.. jika kutidak dapat cuti belajar, pasti diri ini lagi berserabut.. dengan bebanan kerja dan prosuder cuti yang terhad. Malahan, cuti tahunanku juga telah habis semasa abah sakit dulu. Jadi... kata-kata abah tersemat erat di hati ini....."apa yang Allah taqdirkan adalah yang terbaik untuk kita.".

No comments:

Post a Comment