Pages

Saturday, December 4, 2010

Ummi..adik mencari jejakmu di U.Malaya

Hari ini kuhadir lagi di sini...Universiti Malaya untuk menghadapi peperiksaan bagi subjek Metodologi Penyelidikan. Tadi kutiba..masih gelap. Dalam keheningan pagi di sini... kucari tempat untuk study sementara menunggu masuk ke dewan peperiksaan.. Dan sekarang, matahari tegak di kepala....kepalaku ringan sebaik keluar dari dewan.

Sambil menunggu adik ipar datang, kuperhatikan sekeliling. 37 tahun lalu...di sinilah arwah ummi belajar. Waktu itu, abangku Akmal sudah berusia 3 tahun. Arwah Ummi sarat mengandungku. Arwah Ummi pernah bercerita, adik menemani ummi belajar di universiti Malaya waktu dalam kandungan..suatu hari nanti, moga Allah bagi peluang  adik belajar di sini. Kusahut dalam hati..Insya-Allah Ummi. Dan kini, kutunai janji itu..walaupun tanpa Ummi di sisi.

Kudapat bayangkan setiap pagi abah menghantar Ummi ke kuliah, dari kuaters LLN (rumah kami dulu).. kucari derap langkah ummi di sini.. kucari semangat jitu ummi. Tiap kali kuberada di sini..bumi U.Malaya, semangatku membara. Bila berjalan ke Perpustakaan...mungkinkah derap langkahku seiring langkah Ummi? 37 tahun dulu....semangat itu kembali semula...di sini..

No comments:

Post a Comment