Pages

Sunday, November 7, 2010

Abah..setiap ruang di rumah Abah penuh kenangan..

Sejak Selasa malam kami anak beranak menemani Mama N di rumah Arwah Abah..  sayu kulihat wajah Mama N. Tergambar ketabahannya mengharungi hari-hari tanpa Arwah Abah. Kujengah bilik abah yang dulu tempat kami berhimpun. Sunyi...kalau dulu di katil ini terbaring Abah bersama kucing Putih di hujung kaki Abah. Sekarang..kucing Putih masih di situ tapi di sisi Mama. Dia seperti mengetahui tuannya telah tiada...

Bilik itu banyak kenangannya.. banyak cerita, luahan dan perkongsian pengalaman Arwah Abah. Selepas pemergian Ummi, Arwah Abah banyak bercerita..kebanyakannya cerita di waktu muda, malahan cerita bagaimana mulanya Arwah Abah mengenali Arwah Ummi. Abah menyebut.. anak-anak pun tak tahu detail cerita dulu... Bila Abah bercerita, sesekali dia tersenyum, mungkin bahagia mengenangkan kisah lama.

Abah cerita Ummi orang yang kuat semangat belajar. Mula dengan SRP, SPM, STPM ..kesemua peperiksaaan utama Ummi ambil tanpa masuk kelas..semuanya belajar sendiri. Walaupun dia seorang perempuan..semangatnya tinggi menggunung. Tapi kutahu, di sebalik semangat Ummi, pendorongnya adalah Arwah Abah. Abah menyambung lagi..anak-anak pun kena bersemangat juga dalam belajar.. belajar sampai peringkat yang tertinggi. Kata-kata itu tersemat di dada. Kukuh! Kusahut harapan dan kata-kata abah... kini kuberada di medan ilmu yang penuh ranjau... bila diri rasa lemah...kata-kata Arwah Abah jadi pengubatnya. 

No comments:

Post a Comment