Pages

Thursday, December 3, 2009

Cebisan kisah anak abah

Hari ini dah 4 hari abah keluar wad di HUKM. Tapi abah belum boleh balik ke Perlis. Kena follow-up lagi di HUKM. Alhamdulillah abah dah semakin sembuh. Walaupun masih lemah, abah dah mula makan nasi. Hari ini masuk 2 hari abah minta kumasak rebung+cendawan masak lemak, tapi tak pedas sebab perut abah masih belum benar-benar sembuh. Abah ikut nasihat Dr Zamrin, minta abah makan telur separuh masak, kurangkan minyak dan pedas dan banyakkan makan sayur dan buahan.

Akram dah balik ke Perlis, dia akan ke KL bila kupulang ke Perlis, kami bergilir jaga abah. Kubergilir urut abah dengan Adik Ali. Sambil urut abah..kupandang wajah abah dalam-dalam... abah yang kusayangi dah  semakin uzur, tapi semangatnya cukup kuat. Dulu arwah ummi yang urut abah tiap-tiap hari, kini tangan anak-anak yang menggantikan tangan ummi. Malah, anak-anak didik abah juga bersama urut abah. Tiba-tiba, terbit persoalan dalam hati, berapa lama Allah beri peluang untuk kami berbakti pada abah, adakah peluang menyentuh kulit tua abah masih panjang atau sebaliknya? Kupandang lagi wajah abah...rambut abah dah makin banyak uban, garis-garis di muka abah juga banyak. Bila  tangan terus mengurut abah..Ya Allah, badan abah dah semakin kurus. Abah tidur nyenyak..malah kadang-kadang terdengar suara dengkuran. Alhamdulillah... dah lama abah susah nak tidur nyenyak. Waktu abah sakit teruk, lepas subuh baru abah boleh tidur.

Hati kembali bersuara, minda kembali berfikir... ada hikmah susunan dan tentuan Allah, mengambil arwah ummi dulu sebelum abah... Allah memberi peluang pada anak-anak abah berbakti pada abah, menjaga secara langsung, lebih akrab dan memahami diri abah. Bukan saja anak-anak kandung abah...malah anak-anak didik abah berganding bahu, saling menjaga abah. Abahlah bapa yang paling beruntung..mempunyai ramai anak-anak didik yang sangat prihatin, ikhlas dan kasihkan abah. Kudapat semangat dan kekuatan dari keikhlasan dan kasihsayang mereka pada abah...kasih kerana Allah, kasih dalam mencapai keredhaan Allah. Moga kasih itu berkekalan hingga ke akhirnya....

No comments:

Post a Comment